En oxe i båten

Ja, det var minsann en nyhet för mig – att Sverige återigen har en utombordartillverkare. Dessutom en dieseldriven!!!

OxeEn spännande maskin med lameller och remdrift som medger smidiga manövrar. Dessutom sköter elektroniken om crash-stoppen, alltså bara att dra full back när så behövs (så säger åtminstone reklamen, jag har ju tyvärr inte haft möjlighet att prova själv). Enligt vad som sägs är det möjligt att få samma kraftuttag framåt som bakåt, i det närmaste steglöst. Är det så fint så är det verkligen en innovation och stor konkurrensfördel.

Motorn är i grunden en bildiesel på två liter från GM som sitter i bl.a Opel. Vikten är runt 300 kg, alltså lite tyngre än en 4-takts bensinare men 200 hk och 370 Nm vridmoment borde vara nog så lockand. Möjligen, möjligen lite lite, kan också förbrukningssiffrorna locka. Kanske mest för någon som bränner hundratals timmar per år eller helt enkelt vill ha något som håller.

Modellen är tänkt att levereras till sommaren 2015 och priset är för närvarande inte känt, men helt billig blir den nog inte.

Jag har ju mina små förhoppningar att det plötsligt står en dylik motor hemma på uppfarten, för ingående tester, men då måste jag nog köpa mig ett bättre skrov som passar en dylik pjäs. Snipskrov funkar nog inte så bra. Eller så hänger vi den på slagkryssaren ute på Tromtö, det lilla öppna hembygget med en halv världsårsproduktion av glasfiberplast i skrovet som ju torde klara kraften i denna motor. Mer tveksamt torde vara bärigheten.

Oxe2

 

Se introduktionen av motorn;

Mer information kan du hitta på:

http://oxe-diesel.com

Metallgatan 19a, SE-262 72 Engelholm, Sweden

+46 (0)431-371130

info@oxe-diesel.com

OLYMPUS DIGITAL CAMERA