Bredsida

Tur att man inte låg långsides på styrbordssidan när man eldade på.

Perfectly-Timed-Military-44

 

USS Iowa (BB-61) fires a full broadside on 15 August 1984 during a firepower demonstration after her recommissioning

Man har ju en del minnen från när USS Iowa övade i Östersjön 1985, bestyckad med 32 Tomahawk-missiler. En bild som bränt sig in var när en svensk patrullbåt passerade USS Iowa….oj – som en jolle. ”Ryktet” gick även att projektilerna från Iowas 40 centimeterskanoner lätt kunde följas på radarn, vad nu det kunde hjälpt en eventuell motståndare.

Kul läsning om Bofors 40 mm kanonerna som båtarna i Iowa-serien ursprungligen var bestyckade med.

When the Iowa-class battleships were commissioned in 1943 and 1944 they carried twenty quad Bofors 40 mm anti-aircraft gun mounts, which they used for defense against enemy aircraft. These heavy guns were also employed in the protection of allied aircraft carriers operating in the Pacific Theater of World War II, and accounted for roughly half of all Japanese aircraft shot down between 1 October 1944 and 1 February 1945. Although successful in this role, the guns were stripped from the battleships — initially from New Jersey when reactivated in 1968 and later from Iowa, Missouri, and Wisconsin when they were reactivated for service in the 1980s.

Dessutom kan jag här passa på att avliva en gammal myt att dessa bredsidor gav fartyget flera knops fart i sidled. Rent teoretiskt, om man hade satt hela fartyget på ”is”, mao ”blixterhalt” så hade fartyget rört sig med ca. 0.15 m/sekund, dvs 0.54 km/h (= 0.29 knop). I praktiken rörde sig inte fartygen nämnvärt, däremot kunde övertrycket skapa viss oreda inombords när oarmerade plåtar flexade rejält. Lasse W kanske kan beskriva känslan i plåtfartyg när de utsätts för övertryck nästa gång vi träffas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA